Washington DC

Explorius-HighSchool

Med min skola hade alla senoirs och utbytesstudenter möjligheten att åka till Washington DC med en organisation som heter Close Up. Innan jag åkte trodde jag att vi skulle gå runt och kolla på gamla byggnader, äta mat och träffa nya människor men att större delen av gruppen skulle bestå av oss från Michigan(16 personer från min skola). Jag var livrädd för att jag inte skulle hitta vänner och att de fem dagarna skulle spenderas på egen hand. Det var jobbigt att åka utan att känna någon annan men det tvingade mig att återigen kasta mig ut och bara prata och lyssna på andra människor. Det kändes inte direkt bättre av att jag hade influensan när jag åkte. Men bara man vill så går det. Hela resan blev fantastisk för att jag ville att den skulle bli det.

Jag träffade både fantastiska människor och mindre fanstastiska människor. Tror aldrig jag sett så rika människor i hela mitt liv, en tjej hade på sig ett armband för 40000$ - jag kollade upp det :). En tjej från Miami i Florida kom jag väldigt nära, vilket resulterade i att jag nu har en stående inbjudan till Miami vilket är ganska coolt. Återigen är det så fascinerande med hur fina människor det finns i världen som bara väntar på att dela med sig av sina liv och erfarenheter.

Explorius

På själva resan besökte vi
alla turistställen såsom Jefferson memorial, Arlington Cemetary (det spöregnade och har aldrig varit så kall i hela mitt liv), Franklin D Roosevelt memorial, WW2 memorial, Airforce memorial, Lincoln memorial. Vi åkte till Embassy of Sweden vilket var väldigt kul, iallafall för mig. Många av amerikanerna vet ju inte så mycket om Sverige mer än att alla såklart har blåa ögon och blont hår. På embassaden så gick vi och kollade på svensk konst; nakna kvinnor. Amerikanarna blev helt chockade, haha. En dag gick vi och kollade på alla pengar som blir gjorda i landet. Billioner dollars varje dag. En rolig fakta är att de alltid sätter ut mer pengar än vad redan finns på marknaden. Det låter konstigt med tanke på risken på inflation men det är vad de gör. Vi besökte Förintelsemuseumet vilket såklart var väldigt djupt och sorligt. Väldigt välgjort med filmer och även med information om själva kriget.

Explorius-HighSchool

På fredagen var den meningen att vi skulle åka hem. Vi kom till flygplatsen och flyget blev framåtsjutet, timme efter timme. Efter fem timmar stog det klart att vi inte skulle komma hem. Istället drog vi ut i staden, vi besökte Forbs teater där president Lincoln blev skjuten. Det blev självklart ett besök till Trump Tower eftersom vyn över staden är helt fantastisk. Efter det gick vi till Arkivet. Kollade in orginalen av The Constitution och Bill of Rights samt The Declaration of Independence. Väldigt häftigt eftersom det är det alla pratar om när de pratar om politik och det är de dokumenten som USA är uppyggt av. På lördagen åkte vi äntligen hem. Genom den här resan förstog jag på riktigt hur det är att ha två hem. Fast mitt hem i Sverige känns väldigt avlägset och långt borta är det ändå mitt hem, precis som huset i Michigan.

Denna resan har varit helt fantastisk. Jag vill absolut tillbaka till Washington för att ta in staden ännu mer. På sådana här resor som anordnas av ett företag, försöker de ofta klämma in lite för mycket på för lite tid så man hinnar inte läsa, vara social, ta bilder och lära sig allt på samma gång inom den tidsramen de sätter.

Älskar Washington så mycket
. All den historia som utspelat sig där är helt otroligt. Det är också en väldigt bra idé att planera en resa i januari-februari som man kan ha att se fram emot, för det här perioden kan vara ganska seg. Ibland är det en bra sak att komma bort lite, byta miljö och samla kraft. Eftersom detta var en skolresa så behöver jag inte ta igen något i skolan för den veckan som jag missat vilket alltid är ett plus. Nu är jag hemma igen, det är söndag så har varit i kyrkan och ätit god lunch. Ikväll ska jag bowla med vänner och äta lite till. Livet är väldigt bra och jag är evigt tacksam för möjligheten att uppleva det fullt ut. Ta hand om er!

Kika även in våra vloggare här>>